Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Mooss (Vlaamse vzw voor kunst- en erfgoededucatie) is ervan overtuigd dat het belangrijk is om inzicht te hebben in de processen die zich voordoen wanneer kinderen, jongeren en hun begeleiders werken rond kunst en erfgoed. Als je niet weet wat er echt speelt, dan zal je als begeleider van deze processen enkel kunnen terugvallen op praktijkervaring. Als je niet op de hoogte bent van de wezenlijke componenten en onderliggende methodiek, dan kan je wel systemen gebruiken die hun deugdelijkheid hebben bewezen, maar je kan ze niet vernieuwen en moeilijk aan complexe situaties aanpassen. Als je enkel weet wat werkt, maar niet begrijpt waarom, dan ben je veroordeeld tot herhaling. In het steeds complexer wordende landschap van jeugd en kunst is dat geen goede uitgangspositie. Daarom heeft Mooss altijd veel energie gestoken in de theoretische en methodische onderbouw van haar werking.Ook de eisen die Mooss zichzelf stelt op het vlak van inclusie vragen om een aangepaste methodiek. Als je probeert om niemand uit te sluiten, op basis van welke kenmerken ook, dan heb je een methodiek nodig die je in staat stelt om iedereen te begeleiden. Als je de methodiek beheerst om te kunnen differentiëren, dan kan je veel verschillende zinvolle kunstervaringen tegelijk mogelijk maken. De kunst- en erfgoedbemiddelaar is een druk bezet vrouw/man, met weinig tijd om zich in de uitgebreide literatuur over theorie, methodiek en best cases te verdiepen. Dit nieuwe methodiekboek moet hier in alle sectoren waarin wordt bemiddeld tussen publiek en kunst of erfgoed een helpende hand reiken
#PBIB:+116.14 --- C3 --- erfgoed --- kunstwetenschap --- 700.7 --- kunsteducatie --- methodiek --- 456.7 --- Kunsteducatie --- Erfgoededucatie --- Kunstonderwijs --- sociaal-cultureel werk --- kunst --- kunstonderwijs --- Hein George --- vakdidactiek --- kunstpedagogie --- Csikszentmihaly Mihaly --- Kolb David --- Gardner Howard --- Parsons Michael --- 373.67 --- 456.8 --- Kunst : Kunsteducatie : algemeen --- Kunst en cultuur --- Expressievakken; algemeen - Lichamelijke opvoeding --- 374 --- cultureel erfgoed --- Erfgoededucatie. --- Didactics of the arts --- cultuureducatie --- kunstopvoeding --- Kunstzinnige vorming --- Art --- Study and teaching --- Cultural property --- Protection --- PXL-Education 2015 --- didactiek van de kunst --- erfgoededucatie --- Kunstzinnige opvoeding --- Kunst --- Erfgoed --- Kunsten --- Methodiek --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- cultureel erfgoed. --- kunsteducatie.
Choose an application
"In the tradition of The Power of Habit and Thinking, Fast and Slow comes a practical, playful, and endlessly fascinating guide to what we really know about learning and memory today—and how we can apply it to our own lives. From an early age, it is drilled into our heads: Restlessness, distraction, and ignorance are the enemies of success. We’re told that learning is all self-discipline, that we must confine ourselves to designated study areas, turn off the music, and maintain a strict ritual if we want to ace that test, memorize that presentation, or nail that piano recital. But what if almost everything we were told about learning is wrong? And what if there was a way to achieve more with less effort?In How We Learn, award-winning science reporter Benedict Carey sifts through decades of education research and landmark studies to uncover the truth about how our brains absorb and retain information. What he discovers is that, from the moment we are born, we are all learning quickly, efficiently, and automatically; but in our zeal to systematize the process we have ignored valuable, naturally enjoyable learning tools like forgetting, sleeping, and daydreaming. Is a dedicated desk in a quiet room really the best way to study? Can altering your routine improve your recall? Are there times when distraction is good? Is repetition necessary? Carey’s search for answers to these questions yields a wealth of strategies that make learning more a part of our everyday lives—and less of a chore.By road testing many of the counterintuitive techniques described in this book, Carey shows how we can flex the neural muscles that make deep learning possible. Along the way he reveals why teachers should give final exams on the first day of class, why it’s wise to interleave subjects and concepts when learning any new skill, and when it’s smarter to stay up late prepping for that presentation than to rise early for one last cram session. And if this requires some suspension of disbelief, that’s because the research defies what we’ve been told, throughout our lives, about how best to learn.The brain is not like a muscle, at least not in any straightforward sense. It is something else altogether, sensitive to mood, to timing, to circadian rhythms, as well as to location and environment. It doesn’t take orders well, to put it mildly. If the brain is a learning machine, then it is an eccentric one. In How We Learn, Benedict Carey shows us how to exploit its quirks to our advantage."--Publisher's description.
leren leren --- Educational psychology --- Hersenen --- Geheugen --- Leren --- 450.8 --- kunsteducatie --- Didactiek --- didactisch proces --- didactische werkvormen --- leerstijlen --- leerprocessen --- Methodiek van het studeren --- Learning, Psychology of --- Learning
Choose an application
Gert Biesta presenteert in dit boek een nieuwe benadering van hedendaagse kunsteducatie door te laten zien welke unieke mogelijkheden de kunsten bieden om in dialoog te zijn met de omringende wereld. Deze benadering gaat uit van onderwijzen als een proces van tonen, waarbij de docent aan de leerling laat zien wat er in de wereld goed, belangrijk of betekenisvol kan zijn om aandacht aan te besteden. Aan de hand van de 'Aktion' uit 1965 van Joseph Beuys, 'Hoe men afbeeldingen uitlegt aan een dode haas', waarvan veel afbeeldingen in dit boek zijn opgenomen, maakt Biest duidelijk hoe dit proces werkt.
kunsteducatie --- didactiek --- didactisch proces --- didactische werkvormen --- leerstijlen --- leerprocessen --- 700.8 --- Beeldende kunst, beroep en opleiding --- Kunstonderwijs --- Pedagogie --- Didactics of the arts --- art appreciation --- Beuys, Joseph --- Kunstzinnige vorming
Choose an application
MUS-E Belgium brengt professionele kunstenaars naar scholen om een artistiek project uit te werken in samenwerking met de kinderen en de leerkracht. Vanuit de idee dat elk individu evenveel recht heeft op een stem, richt MUS-E Belgium zich voornamelijk op scholen met kinderen die moeilijk toegang hebben tot kunst en cultuur. De nadruk ligt op creativiteit en expressie, groepsdynamiek en interculturele dialoog. Dit boek benadert het thema kunst-op-school vanuit verschillende gezichtspunten. Met bijdragen op basis van gesprekken met kunstenaars als Dani Klein en Anne Teresa De Keersmaeker, experten kunsteducatie als Tijl Bossuyt en Catherine Scorier, academici als Mark Elchardus en Willem Elias en andere deskundigen als Franky Devos, Jan Knops, Luc Ponet en Hans Theys.
projectonderwijs --- intercultureel onderwijs --- kunst op school --- muzische vorming --- Didactic strategies --- Art --- sociale integratie --- MUS-E [Belgium] --- Kunstzinnige vorming ; basisonderwijs --- #PBIB:+116.15 --- kunst --- kunsteducatie --- Kunstzinnige vorming --- Intercultureel onderwijs --- Kunst op school --- Kunst --- Kunstzinnige vorming; ba.o. --- Kunsteducatie --- Interculturele opvoeding --- Groepsdynamiek --- kunstonderwijs --- vakdidactiek --- MUS-E --- 373.67 --- Kunstzinnige vorming ; onderwijs ; Vlaanderen --- 371.38 --- Kunstonderwijs --- Kunst : Kunsteducatie en onderwijs --- (zie ook: Mondiale vorming) --- Onderwijs --- Vlaanderen --- Kunsten --- Sociale integratie --- Kunstenaars --- Bewegen --- Toneel --- Film --- Muziek --- Kunstzinnige opvoeding --- Kunstzinnige vorming; ba.o --- Didactics of the arts --- Kunstenaar --- Beweging --- Film (cinematografie) --- Afrika --- Compositie (muziek) --- Plezier --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Theater --- Emigratie
Choose an application
Bevat om.: Bruegel (nr. 87), Turner (nr. 86), Bosch (nr. 89), de Griekse en Romeinse Oudheid (nr. 84), de Prehistorie (nr. 85), van Disney tot Pixar (nr. 83), Gauguin (nr. 91), het Pointillisme (nr. 90), Velázquez (nr. 88), Caravaggio (nr. 81), Van Gogh (nr. 80), Monet (nr. 79), Leonardo Da Vinci (nr. 78), Cézanne (nr. 76).
kunstfilosofie --- kunstgeschiedenis --- kunstopvoeding --- kunst op school --- art [fine art] --- kunst --- Art --- Kunst --- Périodiques --- Tijdschriften --- onderwijs --- beeldopvoeding --- lager onderwijs --- secundair onderwijs --- Rubriek serials: kunst en cultuur --- tijdschriften lerarenopleiding --- kunsteducatie --- 477 --- 700.2 --- Beeldopvoeding --- Haute couture --- Kinderen --- Kinetische kunst --- Kleding --- Kunstzinnige vorming (kunsteducatie, kunstzinnige opvoeding) --- Kunstzinnige vorming --- Mode --- Stad --- Stof --- Textiel --- 477.6 --- Bomen --- Brood --- China --- Cobra (kunstbeweging) --- Cultuurverschillen --- Dadaïsme --- Egypte --- Engelen --- Fauvisme --- Fotografie --- Gauguin, Paul --- Kleuren --- Kunstenaars --- Landschappen --- Licht --- Maskers --- Matisse, Henri --- Millennium --- Mythologie --- Oceanië --- Picasso, Pablo --- Post --- Prehistorie --- Religieuze kunst --- Rembrandt --- Van Gogh, Vincent --- Verdraagzaamheid --- Vermeer, Johannes --- Zon --- 486.3 --- Beeldopvoeding (Plastische opvoeding) --- Didacktiek --- Jeugdtijdschriften --- Plastische opvoeding --- beeldvorming --- tijdschrift --- tijdschriften SAW --- muzische vorming --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Tijdschriften en seriewerken - Verzamelde opstellen --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- (zie ook: sportkleding) --- Tekenen / Beeldopvoeding --- Beeldende expressie --- Kunst : tijdschriften --- Periodicals --- Kunsteducatie --- Kunsteducatie. --- jeugd --- tijdschriften lerarenopleiding muvo en beweging --- Kunst : tijdschriften en overige seriële publicaties --- tijdschriften --- art [discipline]
Choose an application
De kleine zeppelin biedt didactische ondersteuning bij het ontwerpen van kunstzinnige (muzische) activiteiten voor kinderen van 3 tot 6 jaar. Leerkrachten kleuteronderwijs (in opleiding) en begeleiders van kunstzinnige leerprocessen ontdekken een waaier aan mogelijkheden om drama, dans, muziek, beeld en media in te zetten in hun praktijk.Vanuit een helder didactisch kader krijg je zicht op de werkvormen en bouwstenen in de verschillende kunstzinnige domeinen. Je ontdekt hoe je muzische groeikansen kunt creëren en kunstzinnige ontwikkeling kunt ondersteunen.De kleine zeppelin pikt in op de specifieke, speelse manier van leren die eigen is aan jonge kinderen. In het boek verken je vier vormen van kunstzinnig werken: vrij muzisch spel, zelfstandig hoekenwerk, gedeelde sturing en geleide opdrachten. Door de heldere schema?s, overzichtelijke stappenplannen en concrete praktijkvoorbeelden krijg je veel inspiratie, en heb je meteen zin om ermee aan de slag te gaan.
477 --- muzische vorming --- 472.6 --- 471.46 --- didactiek --- muziikale opvoeding --- expressie --- Muzische opvoeding ; kleuteronderwijs --- Kunstzinnige vorming --- Didactiek --- didactiek kleuteronderwijs - muzikale opvoeding --- Muzikale opvoeding --- Didactics of the arts --- muzikale vorming --- muziek --- Didactics of Kindergarten --- Music --- Didactiek van de kunst --- Didactiek van het kleuteronderwijs --- Muziek --- PXL-Education 2019 --- kleuteronderwijs --- kunstzinnige vorming --- cultuureducatie --- didactische werkvormen --- 471.45 --- Muzische vorming --- Kleuteronderwijs --- Kunsteducatie --- Dansen --- Drama --- Beeldende opvoeding --- kunsteducatie --- Instruction and study --- Muzische opvoeding --- Kunstzinnige opvoeding --- Beeldopvoeding --- Dramatische vorming --- Dansante vorming --- Mediaopvoeding --- 632 --- Vocale didactiek - Peuters en kleuters --- kleuterdidactiek --- Kunstzinnige vorming ; kleuteronderwijs --- Kunstzinnige vorming ; didactiek --- Muzikale vorming ; kleuteronderwijs --- Muzikale vorming ; didactiek --- werkvormen --- leerstijlen --- hoekenwerk --- Beeldeducatie --- 477.7 --- didactiek basisonderwijs - muzikale opvoeding --- Pedagogie --- Kunstonderwijs --- Kleuteronderwijs. --- Kunst.
Choose an application
Studieboek voor lerarenopleidingen basisonderwijs en voortgezet onderwijs over een effectieve aanpak van culturele diversiteit in de klas. Het boek bestaat uit drie delen. Deel 1 beschrijft de migratiegeschiedenis tot en met de multiculturele samenleving anno nu. Deel 2 gaat in op sociaalpsychologische en sociologische inzichten. In deel 3 staat de leraar centraal en komen onderwerpen als de inrichting van de school, de samenstelling van de klas en de rollen van de leraar aan de orde.
Sociology of culture --- basisonderwijs --- multiculturele samenleving --- intercultureel onderwijs --- culturele diversiteit --- voortgezet onderwijs --- Intercultureel onderwijs --- Nederland --- Didactiek --- Multiculturele samenleving --- Onderwijsachterstand --- Onderwijsbeleid --- 454.6 --- Basisonderwijs --- Diversiteit --- diversiteit --- 474.6 --- #PBIB:+107.31 --- 484.6 --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- kunsteducatie --- didactisch proces --- didactische principes --- didactische werkvormen --- identiteit --- racisme --- discriminatie --- migratie --- vluchtelingen --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Intercultureel onderwijs. --- Leraren ; opleidingen
Choose an application
Als je cultuuronderwijs wilt geven moet je iets weten over cultuur. Cultuur² biedt daarom een theorie die inzicht geeft in wat cultuur is, welke bouwstenen van cultuur je kunt onderscheiden en hoe die met elkaar samenhangen. Het biedt een fundamenteel denkkader voor cultuuronderwijs waar een gemeenschappelijke taal uit voortvloeit. Deze taal werkt in alle leergebieden. De student krijgt de handvatten aangereikt, die nodig zijn om een visie te ontwikkelen en op stage of school passend cultuuronderwijs te maken. Hoe methodes en materiaal geschikt kunnen worden gemaakt voor cultuuronderwijs in de stageklas bijvoorbeeld..
Didactics of the arts --- cultuur --- didactiek --- cultuureducatie --- KHCA --- #SBIB:37H0 --- Culturele vorming ; onderwijs --- #SBIB:316.334.1O360 --- #SBIB:316.7C316 --- Culturele vorming --- Cultuureducatie --- Omgevingsonderwijs --- 476.4 --- Pedagogie --- Onderwijssociologie: curriculum: algemeen --- Vormingswerk --- 691 --- Pedagogie en didactiek --- Kunstzinnige vorming ; basisonderwijs --- 456.7 --- kunsteducatie --- kunstonderwijs --- didactiek algemeen - expressievakken, lichamelijke opvoeding
Choose an application
"Creativiteitsontwikkeling is dé uitdaging voor het onderwijs van deze tijd. Dit onderwijs is erop gericht kinderen vaardigheden mee te geven waarmee ze kunnen inspelen op veranderende omstandigheden. Het stelt ze in staat nieuwe oplossingen te onderzoeken en te visualiseren. Laat maar zien biedt met ‘het cirkelmodel’ en de procesgerichte didactiek zowel een theoretische basis als een concrete uitwerking voor beeldend onderwijs en creativiteitsontwikkeling."-- Publisher's description
Didactics --- Didactics of the arts --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- muzische vorming --- kunstopvoeding --- Beeldeducatie --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Didactiek --- Creativiteit --- Didactische werkvorm --- Manuele expressie basisonderwijs. --- Manuele expressie ; basisonderwijs ; didactiek --- Plastische opvoeding --- 471.45 --- Muzische vorming --- 454 --- didactiek --- 477.6 --- didactisch proces --- didactische werkvormen --- didactische principes --- kunsteducatie --- creativiteit --- creativiteitsontwikkeling --- kunstonderwijs --- lesplan --- leerproces --- kinderen --- Muzische vorming en Beeldende opvoeding --- Beeldende opvoeding --- Didactiek (algemeen) --- Tekenen / Beeldopvoeding
Choose an application
Het boek is geschreven als een uitnodiging om verschillen in kinderen en de manier waarop ze leren te (h)erkennen en verscheidenheid als bron van inspiratie te zien. In het boek worden inzichten uit wetenschap, kunst en onderwijs met elkaar verbonden. Het is een kleurrijk boek met talloze foto's en mindmaps met veel aandacht voor de natuur om ons heen. Het is zowel een studie- als werkboek met een apart activiteitenboek: een handvat voor degenen die meer beweging en diversiteit op school willen. Met als extra een cd-rom met prachtige foto's van de natuur, vrij van copyright. Rijk uitgegeven studieboek (inclusief activiteitenboek, cd-rom en in cassette) over het menselijke vermogen om te leren, talenten en kwaliteiten, het brein in actie en het op creatieve wijze ontwikkelingen van leerkracht en leervermogen. Centraal staat een aantal essentiële uitgangspunten uit de leer van de positieve psychologie, waarin wordt uitgegaan van de kracht van mensen (broaden-and-build-model: erkennen, inzetten, verbreden en uitbouwen van al de in mensen aanwezige krachtbronnen) ten dienste van leerprocessen met hart en ziel. De inhoud is actueel en verbindt tal van leerprincipes met elkaar. Er worden verbindingen gelegd met meervoudige intelligentie, kunstuitingen, spiritualiteit en natuurbeleving (natuurbeelden). Er is veel aandacht voor het inrichten en creëren van een krachtige leeromgeving voor kinderen en hun begeleiders. Het boek is mooi vormgegeven met tal van mind-maps, emotional-maps, foto's, tekeningen, uitspraken, woordvelden, schema's, werkbladen (oefenboek). De uitgave wordt een studieboek genoemd, maar kan gelezen worden als een verwondering en bewondering opwekkende avonturenroman over menselijk leren. De inhoud is meeslepend, praktisch, laat zien en inzien en biedt het beste van het beste op dit gebied. Voor ieder die met kinderen werkt.
Kunstzinnige vorming ; basisonderwijs --- Kunsteducatie --- Vakoverschrijdende eindtermen --- basisonderwijs --- 373.67 --- brein --- creativiteit --- intelligentie --- kunst --- kunstonderwijs --- kunstpedagogie --- mind maps --- onderwijs --- pedagogie --- perceptie --- psychologie --- spiritualiteit --- vakdidactiek --- waarneming --- 450.8 --- 474.23 --- 474.6 --- 477 --- Creativiteit --- Diversiteit --- Hersenen --- Kunst --- Kunstzinnige vorming(Beeldende vorming, esthetische opvoeding) --- Leerprocessen --- Leren --- Meervoudige intelligentie --- Methodiek van het studeren --- Didactische principes --- Intercultureel onderwijs --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Vakoverschrijdende eindtermen. --- basisonderwijs. --- Basisonderwijs. --- departement Lerarenopleiding 10 --- kunst en cultuur --- didactiek --- Didactics --- Orthopedagogics
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|